Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną a pandemia COVID-19
Ewa Zasępa

Wprowadzenie i cel: Celem artykułu jest przedstawienie sytuacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w czasie pandemii COVID-19. Materiał i metody: Artykuł ma charakter przeglądowy. Analizowano literaturę przedmiotu z lat 2020–2023. Wyniki: Poruszono kwestie związane ze zdrowiem somatycznym, w tym większą podatnością na zakażenie, cięższym przebiegiem choroby i większą śmiertelnością. Następnie starano się ukazać sposób doświadczania pandemii oraz różnego rodzaju zmiany w funkcjonowaniu i reakcje psychospołeczne na wprowadzone obostrzenia. Mniejsza świadomość zaistniałej sytuacji, trudności w akceptacji i rozumieniu konieczności przestrzegania zasad sanitarnych, a także mniejsza odporność na stres związany z lockdownem powodowały wiele niekorzystnych następstw, w tym wystąpienie lub nasilenie problemów emocjonalnych i behawioralnych oraz regres w umiejętnościach poznawczych, społecznych i praktycznych. W artykule analizie poddano również proces nauczania zdalnego i pojawiające się w nim trudności oraz przedstawiono sytuację rodzinną i problemy rodziców dzieci i nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną. Wnioski: Wyniki dostępnych badań wskazują, że swoiste potrzeby wynikające z deficytów poznawczych i przystosowawczych występujących u dzieci i nastolatków spowodowały, iż pandemia COVID-19 była dla nich – oraz dla ich rodziców – szczególnie trudna. Ich funkcjonowanie w różnych sferach wymagało większego wsparcia zarówno profesjonalnego, jak i nieprofesjonalnego.